RÓLUNK
A Markusz Aureliusz
Program, egy élménypedagógiai módszere alapuló általános iskoláknak szervezett
oktatási tábor, ami segít a diákoknak megismerni a római kor néhány területét
azáltal, hogy belehelyezkednek az adott kor körülményeibe..
A történelem oktatás
mellett, számunkra fontos erőket kívánunk fejleszteni a gyerekekben, úgymint
csapatszellem, bátorság, együttműködés, az én-erő fejlődése.
A Kezdetek és a
változatok.
Az alapötlet még 2011
ben született meg. Azóta folyamatosan működtetjük a programot. A kezdeti
foglalkozások napjainkra már egy egységes, komplex pedagógiai programmá vált.
A Római légiós tábort,
iskola időben 5 napos osztálykirándulások keretében tartjuk. Ennek szeptember –
október, illetve május – június a szezonja.
Az ideális létszám 25 –
60 fő. Ennél nagyobb létszámú táborokat előre, külön szükséges egyeztetni.
Jelenleg már több osztály bevonásával, nagy Római táborokat is létrehozzunk.
Javasoljuk, hogy a kis létszámú osztályok, másik iskola hatodikos osztályával összefogva
jöjjön a táborba.
Kora tavasztól májusig egynapos programokat tartunk a hozzánk látogató iskoláknak. Az egynapos programjaink a Viking kort, a Tündérkertet és a János vitéz világát ölelik fel jelenleg. Az egynapos programok helyszíne Gödöllőn a GKSK Iskolájához tartozó „Kukutyin” területén tartjuk.
Helyszíneink:
Gödöllő GKSK „Kukutyin” Gödöllő, Kőrösi Csoma u. 21, 2100
Debrecen Naprafarm „Debrecen, GQF5+2V, 4002”
Domonyvölgy Dombfalva Domony, hrsz: 087/22, 2182
Katonai tábor jelleggel
sátortáborban helyezzük el a gyerekeket.
Dunasziget Tündérsziget Őkopark Dunasziget, Fő u., 9226
Az Ökopar területén,
fűtött szállásokon helyezzük el a gyerekeket.
Mi is történik a Marcus
Aurelius Római Légiós Élménypedagógiai Táborban?
„A történelem
római korra vonatkozó javasolt tantervi témaköreiből a következőkkel
foglalkozik az oktatási program.
az ókori
Róma alapításáról mit gondoltak a császárkorban és ma. Történelmi időrendi
horizont. (Romulus és Remus, a római vallás)
hadvezérek,
csaták, uralkodók az ókori Rómában (Ki a consul?, gall háborúk, mit tanultunk
Nagy Sándortól?, Titus Camillus, Plinius, Jó császárok)
hétköznapi
élet, műveltség az ókori Rómában (ételek, festés, öltözködés, kerámia, fibulák,
vallás és költészet)
A 12 éves
kornak megfelelően a testi adottságokkal előtérbe helyeződik az izomfejlődés,
amit a rendszeres erősítő gyakorlatok kiemelnek.
A korosztály
lelki változásánál, “az időszak végére a gyermek már egyre kritikusabban
szemléli környezetét, sok esetben határozott ítéleteket fogalmaz meg, illetve
úgy érzi, „joga van” erre, vagy arra. A tanárként – vagy szülőként –
egyre nehezebben kezelhető helyzetek elemzésére és rendbetételére létrejön a
népgyűlés, ami szenátust választ, végveszély esetén diktátorokat. A római jog
teszi a dolgát… a tanító pedig érzelmektől mentesen, de elvitathatatlan
hadvezéri kvalitásokkal, Julius Caesar-ként vezeti győztes hadseregét.” A tábor
keretei és feladatai erre az időszakra építi a pedagógiai ívét. A közösségi
erő, az összefogás ereje és az egyén én-erőinek, az én-erők összeadásának és a
kitartásának fejlesztése révén.”
A program mindennapi
keretén belül, a modulok fokozatosan készítik fel a gyerekeket, a közös feladat
végrehajtásra, ami a szülőkkel (barbárokkal) való erőpróbában (csatában)
teljesedik ki.
A „Hastati” mozgások
fokozatosan teszik képessé az egyént csapatban végrehajtott közös feladat
végrehajtásra, az által, hogy a kezdeti egyéni és raj vonalas helyben
fordulatok, sorakozóktól, folyamatosan eljusson a komplex légiós harci
mozgásokig. A második napon megtartott Római hadi fejlődés interaktív előadás
segíti a megértésüket, hogy a hadi mozgásformák hogyan alakulnak ki, mi az
előnyük, valamint megalapozza a megértését annak, hogy miért tudják a gyerekek
felülmúlni evvel a módszerrel az egyes felnőtteket, valamint játékosan
megismerkednek a történelem ide vonatkozó fontos összefüggéseivel.
A római mindennapi élet
modul foglalkozásai nagyban elősegíti a ráhangolódást a rómaiak gondolkodás
módjára, életvitelükre. A gyakorlati és művészeti feladatok elmélyítik a
megismerést, valamint segít jobban átélni a szerepet, amibe belehelyeződnek. A
pajzs elkészítésénél folyamatosan kötődik a „Hastati” mozgásokban való
előrehaladásban, hiszen először egy színtelen pajzzsal dolgoznak, amihez
folyamatosan megszületik a közös arculat, és az utolsó napra teljes díszben
pompázik. A többi eszköz is a záró próbatételhez közeledve folyamatosan adódik
hozzá a megjelenésükhöz pl.: szitázott póló.
A mindennapi római
vallási rítusokkal való foglalkozás a beleélést erősíti, valamint a tananyag
jobb elsajátítását. A reggeli bemelegítés, a kötött keretek, a mindennapi római
papi szerepkörök, az esti tábori őrség, valamint az irányított szabadidős játékok,
mind hozzájárul a rómaiakra annyira jellemző szabályok szerinti keretezett
életformára, gondolkodás módjukra.
Mikorra javasoljuk a
tábort beilleszteni a tanrendbe:
Elsőként az
évkezdéskori tábor előnyeiről:
A gyerekeket hamar
visszazökkenti a nyári időszakból, egységes, együttműködő, fegyelmezettebb
osztály alakul ki. Ráhangolja a gyerekeket a hatodikos tanulói minőségre. Az
osztálytanítónak alkalma van megfigyelnie a diákjait, valamint a tábor
vezetésének határozottsága mellett, egy lágyabb jelenléttel erősíteni a tanár
diák kapcsolatot.
Az Őszi időpont
foglalásokat áprilistól érdemes már egyeztetni, mivel ebben az időszakba csupán
korlátozott számú osztályt tudunk fogadni.
A másik időszak a
tavaszi időszak.
Ebben az időszakban a
felszabaduló erőket tudjuk befogni a cél elérésének érdekében. A tanévet jól
keretbe foglaló lezáró eseményként tud működni. Visszatekintést ad az év során
tanult történelmi időszakokra.
A program oktatói:
Szentes Ferenc programvezető, a MAP program kidolgozója.
Bodolai Szilvia program szervező, kézműves foglalkozásvezető (mécses készítés, szitanyomat készítés, növényi festés)
Priskin Anna régész, muzeológus, foglalkozásvezető (területe az őskor és az ókori étkezés.)
Székelyné Bogdán Eszter foglalkozásvezető, gyógynövény és gombaszakértő
Skáfár Zoltán foglalkozásvezető (csapatjátékok, csapaterős foglalkozások)
Szentes Botond Gergő foglalkozásvezető (csapatjátékok, csapaterős foglalkozások)
Szentes Kristóf Bálint foglalkozásvezető (művészeti foglalkozások, csapatjátékok, csapaterős foglalkozások)
Ásványi Béla gazdasági vezető
Halász Árpád állat koordinátor
Dr Kónya Tamás jogi szakértő
Dr. Szeverényi Vajk Péter muzeológus, régész, konzulens
Bodolai Anna ifjúsági segítő
Bornemissza Ábel ifjúsági segítő
Bornemissza Éva ifjúsági segítő
Németh Tibor ifjúsági segítő