RÓLUNK

 

 

 

A Markusz Aureliusz Program, egy élménypedagógiai módszere alapuló általános iskoláknak szervezett oktatási tábor, ami segít a diákoknak megismerni a római kor néhány területét azáltal, hogy belehelyezkednek az adott kor körülményeibe..

A történelem oktatás mellett, számunkra fontos erőket kívánunk fejleszteni a gyerekekben, úgymint csapatszellem, bátorság, együttműködés, az én-erő fejlődése.

 

A Kezdetek és a változatok.

Az alapötlet még 2011 ben született meg. Azóta folyamatosan működtetjük a programot. A kezdeti foglalkozások napjainkra már egy egységes, komplex pedagógiai programmá vált.

A Római légiós tábort, iskola időben 5 napos osztálykirándulások keretében tartjuk. Ennek szeptember – október, illetve május – június a szezonja.

Az ideális létszám 25 – 60 fő. Ennél nagyobb létszámú táborokat előre, külön szükséges egyeztetni. Jelenleg már több osztály bevonásával, nagy Római táborokat is létrehozzunk. Javasoljuk, hogy a kis létszámú osztályok, másik iskola hatodikos osztályával összefogva jöjjön a táborba.

Kora tavasztól májusig egynapos programokat tartunk a hozzánk látogató iskoláknak. Az egynapos programjaink a Viking kort, a Tündérkertet és a János vitéz világát ölelik fel jelenleg. Az egynapos programok helyszíne Gödöllőn a GKSK Iskolájához tartozó „Kukutyin” területén tartjuk.

 

Helyszíneink:

Gödöllő GKSK „Kukutyin”  Gödöllő, Kőrösi Csoma u. 21, 2100

Debrecen Naprafarm  Debrecen, GQF5+2V, 4002”

Domonyvölgy Dombfalva  Domony, hrsz: 087/22, 2182

Katonai tábor jelleggel sátortáborban helyezzük el a gyerekeket.

Dunasziget Tündérsziget Őkopark  Dunasziget, Fő u., 9226

Az Ökopar területén, fűtött szállásokon helyezzük el a gyerekeket.

 

Mi is történik a Marcus Aurelius Római Légiós Élménypedagógiai Táborban?

„A történelem római korra vonatkozó javasolt tantervi témaköreiből a következőkkel foglalkozik az oktatási program.

az ókori Róma alapításáról mit gondoltak a császárkorban és ma. Történelmi időrendi horizont. (Romulus és Remus, a római vallás)

hadvezérek, csaták, uralkodók az ókori Rómában (Ki a consul?, gall háborúk, mit tanultunk Nagy Sándortól?, Titus Camillus, Plinius, Jó császárok)

hétköznapi élet, műveltség az ókori Rómában (ételek, festés, öltözködés, kerámia, fibulák, vallás és költészet)

 

A 12 éves kornak megfelelően a testi adottságokkal előtérbe helyeződik az izomfejlődés, amit a rendszeres erősítő gyakorlatok kiemelnek.  

A korosztály lelki változásánál, “az időszak végére a gyermek már egyre kritikusabban szemléli környezetét, sok esetben határozott ítéleteket fogalmaz meg, illetve úgy érzi, „joga van” erre, vagy arra.  A tanárként – vagy szülőként – egyre nehezebben kezelhető helyzetek elemzésére és rendbetételére létrejön a népgyűlés, ami szenátust választ, végveszély esetén diktátorokat. A római jog teszi a dolgát… a tanító pedig érzelmektől mentesen, de elvitathatatlan hadvezéri kvalitásokkal, Julius Caesar-ként vezeti győztes hadseregét.” A tábor keretei és feladatai erre az időszakra építi a pedagógiai ívét. A közösségi erő, az összefogás ereje és az egyén én-erőinek, az én-erők összeadásának és a kitartásának fejlesztése révén.”

 

 

A program mindennapi keretén belül, a modulok fokozatosan készítik fel a gyerekeket, a közös feladat végrehajtásra, ami a szülőkkel (barbárokkal) való erőpróbában (csatában) teljesedik ki.

A „Hastati” mozgások fokozatosan teszik képessé az egyént csapatban végrehajtott közös feladat végrehajtásra, az által, hogy a kezdeti egyéni és raj vonalas helyben fordulatok, sorakozóktól, folyamatosan eljusson a komplex légiós harci mozgásokig. A második napon megtartott Római hadi fejlődés interaktív előadás segíti a megértésüket, hogy a hadi mozgásformák hogyan alakulnak ki, mi az előnyük, valamint megalapozza a megértését annak, hogy miért tudják a gyerekek felülmúlni evvel a módszerrel az egyes felnőtteket, valamint játékosan megismerkednek a történelem ide vonatkozó fontos összefüggéseivel. 

A római mindennapi élet modul foglalkozásai nagyban elősegíti a ráhangolódást a rómaiak gondolkodás módjára, életvitelükre. A gyakorlati és művészeti feladatok elmélyítik a megismerést, valamint segít jobban átélni a szerepet, amibe belehelyeződnek. A pajzs elkészítésénél folyamatosan kötődik a „Hastati” mozgásokban való előrehaladásban, hiszen először egy színtelen pajzzsal dolgoznak, amihez folyamatosan megszületik a közös arculat, és az utolsó napra teljes díszben pompázik. A többi eszköz is a záró próbatételhez közeledve folyamatosan adódik hozzá a megjelenésükhöz pl.: szitázott póló.

A mindennapi római vallási rítusokkal való foglalkozás a beleélést erősíti, valamint a tananyag jobb elsajátítását. A reggeli bemelegítés, a kötött keretek, a mindennapi római papi szerepkörök, az esti tábori őrség, valamint az irányított szabadidős játékok, mind hozzájárul a rómaiakra annyira jellemző szabályok szerinti keretezett életformára, gondolkodás módjukra. 

Mikorra javasoljuk a tábort beilleszteni a tanrendbe:

Elsőként az évkezdéskori tábor előnyeiről:

A gyerekeket hamar visszazökkenti a nyári időszakból, egységes, együttműködő, fegyelmezettebb osztály alakul ki. Ráhangolja a gyerekeket a hatodikos tanulói minőségre. Az osztálytanítónak alkalma van megfigyelnie a diákjait, valamint a tábor vezetésének határozottsága mellett, egy lágyabb jelenléttel erősíteni a tanár diák kapcsolatot.

Az Őszi időpont foglalásokat áprilistól érdemes már egyeztetni, mivel ebben az időszakba csupán korlátozott számú osztályt tudunk fogadni.

A másik időszak a tavaszi időszak.

Ebben az időszakban a felszabaduló erőket tudjuk befogni a cél elérésének érdekében. A tanévet jól keretbe foglaló lezáró eseményként tud működni. Visszatekintést ad az év során tanult történelmi időszakokra.

 

A program oktatói:

Szentes Ferenc programvezető, a MAP program kidolgozója.

Bodolai Szilvia program szervező, kézműves foglalkozásvezető (mécses készítés, szitanyomat készítés, növényi festés)

Priskin Anna régész, muzeológus, foglalkozásvezető (területe az őskor és az ókori étkezés.)

Székelyné Bogdán Eszter foglalkozásvezető, gyógynövény és gombaszakértő

Skáfár Zoltán foglalkozásvezető (csapatjátékok, csapaterős foglalkozások)

Szentes Botond Gergő foglalkozásvezető (csapatjátékok, csapaterős foglalkozások)

Szentes Kristóf Bálint foglalkozásvezető (művészeti foglalkozások, csapatjátékok, csapaterős foglalkozások)

Ásványi Béla gazdasági vezető

Halász Árpád állat koordinátor

Dr Kónya Tamás jogi szakértő

Dr. Szeverényi Vajk Péter muzeológus, régész, konzulens

 

Bodolai Anna ifjúsági segítő

Bornemissza Ábel ifjúsági segítő

Bornemissza Éva ifjúsági segítő

Németh Tibor ifjúsági segítő